Este puțin dificil și ciudat pentru toți ceilalți să înțeleagă acest lucru, dar în China, atitudinea față de plagiat și copiere nu este una de ostilitate, ci mai degrabă una de toleranță și chiar de apreciere. Copiatele nu sunt privite ca niște înșelători și nu sunt pedepsite sau judecate în mod negativ. Dimpotrivă, un copiator bun în China este sărbătorit ca un talent.
Această atitudine nu este ceva nou în această parte a globului. Are rădăcini istorice profunde, fiind legat de primul împărat al Chinei, numit Qin Shi Huang, renumit pentru armata sa de teracotă. După cucerirea regatelor rivale, împăratul avea să construiască replici ale fiecăruia dintre palatele lor în propria capitală.
Muzeul Hanoi
Acesta este Muzeul Hanoi, un reper faimos în Vietnam. A fost proiectat de gmp Architekten în 2010, același an în care a fost finalizat Muzeul de Artă din China. Numit și Palatul de Artă China, structura a fost situată în Pudong, Shanghai, fiind unul dintre cele mai mari muzee de artă din Asia. Cele două clădiri sunt evident foarte asemănătoare, chiar dacă există și diferențe izbitoare între ele.
De-a lungul timpului, China a devenit un mediu prietenos cu copierea, unde imitația a fost încurajată. Mimetismul a devenit o formă de măiestrie și știm acum că chinezii copiază aproape totul și acest lucru nu se reia doar la telefoane sau îmbrăcăminte, ci și la lucruri mai mari. Există această tendință de replicare a arhitecturii din întreaga lume, care a fost numită duplitectură.
Fenomenul este o problemă foarte gravă. China are propriile replici ale unor repere celebre precum Turnul Eiffel, Casa Albă, Capitolul SUA, Podul Turnului și chiar monumente istorice precum Colosseumul, Sfinxul, statuile Moai de pe Insula Paștelui, Turnul înclinat din Pisa și chiar Stonehenge.
Acest lucru poate fi o surpriză, dar chinezii chiar au copiat orașe întregi și i-au adus la pragul lor. Zone precum orașul Tamisa, Veneția și chiar un sat din Austria au fost copiate în China. La un moment dat, guvernul din Shanghai a emis un plan numit „Un oraș, nouă orașe”, ceea ce însemna practic că 10 orașe satelit vor fi construite în jurul Shanghaiului și fiecare va avea stilul arhitectural al unei națiuni europene diferite.
Notre Dame du Ronchamp
Cel mai frecvent cunoscut sub numele de Ronchamp, această frumoasă capodoperă a fost proiectată de Le Corbusier. Ideea din 1950 a fost de a proiecta o nouă biserică catolică care să o înlocuiască pe cea originală distrusă în timpul celui de-al doilea război mondial. Urmărind un design pur în contrast cu extravaganța predecesorului său, noua biserică a fost finalizată în 1954. O replică a acesteia a fost construită ulterior în China, dar a fost demolată în 2008.
Aceste orașe oglindă nu numai că copiază arhitectura originalului, ci și încearcă să creeze aceeași ambianță. Înainte de a începe un astfel de proiect, dezvoltatorii chinezi călătoresc în străinătate pentru a studia orașul pe care intenționează să îl copieze și pentru a se asigura că creația lor este cât mai fidelă originalului. Recreează atât aspectul, cât și senzația orașului.
În cazul unui oraș tematic, cum ar fi Tamisa, arhitecții chinezi au reprodus aspectul originalului, precum și reperele majore britanice, într-un efort de a face această fantezie mai credibilă și autentică. De asemenea, au importat bucăți de cultură, dând străzilor nume englezești sau creând pub-uri cu teme britanice. Versiunea replică a Veneției are chiar și gondole și tot felul de alte simboluri importate din orașul original.
Această formă neobișnuită de mimică arhitecturală este ciudată pentru celelalte națiuni, mai ales având în vedere faptul că aceste orașe nu sunt parcuri tematice, ci cartiere reale în care oamenii își trăiesc viața. Pentru ei, acesta este un mod de a-și demonstra succesul și rafinamentul. Cu toate acestea, este adevărat că nu toate aceste orașe-replică sunt populare printre rezidenți.
VitraHaus
Clădirea VitraHaus a fost proiectată de Herzog & de Meuron în Germania, ca parte a campusului Vitra. Complexul este un fel de muzeu de arhitectură, cu lucrări ale arhitecților celebri precum Frank Ghery, Zaha Hadid, Tadao Ando sau Nicholas Grimshaw. Designul său este compus dintr-o serie de cutii stivuite cu acoperișuri înclinate, fiecare cu o orientare diferită. Acest design a fost copiat de Sou Fujimoto Architects atunci când au proiectat un complex de apartamente compus din patru apartamente în formă de casă stivuite una peste alta.
Orașul Tamisa, de exemplu, nu este cea mai populată zonă. Este, totuși, o locație faimoasă pentru fotografiile de nuntă datorită tuturor elementelor culturale replicate, cum ar fi cizmele roșii de telefon sau agenții de pază îmbrăcați în uniforme de inspirație britanică.
Unele astfel de proiecte nu au fost bine primite de omologul lor inițial. De exemplu, capela Ronchamp din Franța a fost replicată la un moment dat în Zhengzhou și după o serie de conflicte fațada replicii a fost dărâmată.
Este dificil de spus dacă această tendință de arhitectură copiată are un impact pozitiv sau negativ asupra Chinei. Unii arhitecți chinezi și-au exprimat revolta, considerând că fenomenul determină China își pierde treptat identitatea și istoria. Savanții chinezi și-au exprimat, de asemenea, îngrijorările cu privire la viitorul arhitecturii chineze, temându-se că acest lucru ar duce la o lipsă de încredere în sine culturală și originalitate.